Petíciók a Budapest-Belgrád vasútfejlesztési projekt kapcsán

//Tóth Gábor
Megosztás itt: print
Megosztás itt: email
Petíciók a Budapest-Belgrád vasútfejlesztési projekt kapcsán
Még 2014-ben döntött a kormány a 350 kilométernyi Budapest-Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszának felújításáról. A déli szomszédunknál futó vasúti rész felújítása már meg is kezdődött. A hazai, 166 kilométeres Budapest–Kunszentmiklós-Tass–Kelebia-vasútvonal több települést érint, Dunaharasztin például keresztül megy a felújítás előtt álló vonal. A tervezett bővítés várható következményei kapcsán civil és politikai szerveződés is indult.

„A felújított vonalra előirányzott napi vonatszám 197 db (szemben a mostani 30-40 vonattal!!!), mely növekménynek igen jelentős része tehervonat lesz (akár 750 méter hosszúak).” – áll abban a projektben érintett települések nevében írt levélben, amelyet Dunaharasztiról indítottak és címzettje az innovációs és technológiai miniszter. Palkovics László egyébként a projekt kormánybiztosa is. Az aláírok azt szeretnék elérni, hogy bár újítsák fel a vonalat a mai kor műszaki igényeinek megfelelően, de változatlan nyomvonallal, egy darab fő vágánnyal maradjon meg kizárólag a személyszállító vonatközlekedés lebonyolítására! A teherforgalmat pedig egy a településeken kívül vezetett, új, korszerű vasútvonalon bonyolítsák le. A dokumentumhoz aláíróként itt tud csatlakozni. A kezdeményezők természetesen minél több szignót szeretnének összegyűjteni és a levelet ezek birtokában továbbítják a miniszternek.

Közben a Párbeszéd is aláírásgyűjtésbe fogott a projekt leállítása érdekében. Azt követelik, hogy a kormány állítsa le a beruházást és ne költsön csillagászati összeget el erre. Azt szeretnék, ha Budapesttel korszerű, kényelmes és gyors vasúti összeköttetés létesülne a Pest megyében, az agglomerációban és a vidéken élők számára. Kenéz István, a Párbeszéd választókerületi elnöke (Pest 11) szerkesztőségünknek elmondta, fő céljuk a kezdeményezéssel, hogy összefogják az embereket. Minél több aláírást szeretnének összegyűjteni, hogy így gyakoroljanak nyomást a döntéshozókra. A Párbeszéd petíciójához ide kattintva tud csatlakozni.

Jelenleg kormányrendelet rögzíti, hogy a vasútvonal fejlesztésével összefüggő közigazgatási, hatósági ügyek nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségűek. Gyakorlatilag ezek ellen nem lehet fellebbezni. A beruházásban közvetve, vagy közvetlenül érintett ingatlanok listáját is nemrég hozták nyilvánosságra, erről itt írtunk.

Utóbbi bejelentés egyébként az érintett önkormányzatokat is meglepetéskét érte, ők egyesével igyekeztek egyeztetni. Dunaharaszti polgármesterének témában kiadott közleményéről itt olvashat.

Most zajlik egyébként a vasútfejlesztés környezetvédelmi eljárása. Ennek keretén belül a folyamatot lebonyolító Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal Környezetvédelmi és Természetvédelmi Főosztálya közleményben jelentette be, hogy bár közmeghallgatást tartanak a témában, de azon nem vehet részt senki sem személyesen. A koronavírus járványra hivatkozva csak írásban lehet kérdéseket feltenni ez ügyben. Erről itt írtunk korábban.

Közben a közösségi térben már jó ideje zajlik folyamatos egyeztetés az érintett településeken élők között. Egy facebook csoport – amelynek több mint 1300 tagja van – ad keretet az eszmecserének. A Budapest-Belgrád új vasúti (kínai) nyomvonal-lakossági fórum nevű csoport itt érhető el.

(dho)