Akár népszavazás is dönthet a soroksári útfejlesztésről

//Berényi Attila
m0-lakossagi-forum-soroksar02_dho_20220512

Bese Ferenc, Soroksár polgármestere a fórumon. fotó: dho

Indulatoktól sem mentes közmeghallgatást, egyeztetést tartott Soroksár polgármestere, mérnökökkel karöltve a Haraszti utat és az M0-ást összekötni hivatott út tervei kapcsán. A fejlesztés bizonyos szakaszokon Dunaharaszti területét is érintené.

Szinte teljesen megtelt a soroksári rendezvénynek helyet adó terem, ahol az egyeztetési szakaszban lévő útfejlesztési projektről tájékoztatták az embereket. Többen ott voltak Dunaharasztiról is, természetesen a Millennium-telepen élők és a környék lakói, valamint a terület önkormányzati képviselője, Hajdu Zsolt is jelen volt a hallgatóság soraiban.  Ez egyébként Soroksár projektje.

A fejlesztés térképe a közmeghallgatás helyszínén készült fotón. grafika, kép: dho

Az elképzelések szerint az út a BILK-M0 körforgalmú csomópontot és a soroksári Millenniumtelep mellett található Haraszti utat kötné össze. Az út 2×1 forgalmi sávos lesz, nagyjából 2 kilométer hosszúságú, felüljáró ível majd át a HÉV vonal felett. Több helyen lámpák szabályozzák majd a forgalmat, valamint a BILK-M0 körforgalom újabb sávot kap és egy plusz lehajtóval bővítik, növelve annak áteresztő képességét. Az ígéret szerint az utat a teherforgalom csak behajtási engedéllyel használhatná, és az útpályát hangterelő falakkal, valamint zöld sávokkal árnyékolnák le a környezetétől.

A projekt, mivel egyeztetési szakaszban van, még változhat, mert az ígéret szerint figyelembe veszik a polgárok véleményét. Az első, tanulmánytervhez képest is jelentősen változott már a mostani terv. Az útvonal Haraszti és Soroksár határán futna egy darabon, majd be is lépne városunk külső területeibe. A fejlesztés figyelembe veszi a H6 HÉV felújítását, valamint Soroksáron is újabb P+R parkolók kialakításával is számol.

Több résztvevő kifejtette, hogy szerintük a fejlesztés nem hozza majd a tőle várt forgalomcsökkenést. Sokak álláspontja szerint ez még nem veszi rá a déli agglomerációból érkezőket, hogy átszálljanak a tömegközlekedésre. Problémaként jelezték a jelenlévők, hogy akik az M0-ás felé tartanak, azok eleve nem Soroksár ezen részei felé mennek, csak azok, akik ebből az irányból szeretnék megközelíteni a fővárost.

A közmeghallgatás Soroksáron. fotó: dho

A tervező mérnökök tájékoztatása szerint a környezetvédelmi és a zajvédelmi hatástanulmányok is elkészültek, amelyek szerint mindenhol a határértékek alatt tartják majd a zajhatást. Az út vonalvezetését Soroksár polgáresterének tájékoztatása szerint az ő kérésükre módosították, így az távolabb kerül egy játszótértől, és a vasút közelében fut majd. Itt egy olyan körforgalom építése is szerepel a tervek között, amelyhez Harasztinak magának kellene megépíteni a becsatlakozó utat, hasonló lehetősége lesz Soroksárnak is.

Több esetben vetették fel a résztvevők, hogy az útfejlesztési elképzelés – amely jelenleg egy egyeztetési szakaszban lévő terv, egyben egyébként nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű – nem fogja megoldani a környező utak túlterheltségét. Bese Ferenc, Soroksár polgármestere kilátásba helyezte, hogyha annak igényét látja, akkor népszavazást kezdeményez kerületében az útfejlesztés ügyében. A politikus azonban ehhez hozzátette, hogy egy esetleges referendum esetén annak végeredményét kell figyelembe venni, és az után nem fogad el reklamációt. A Dunaharaszti Millennium telepnek nevezett területen élők elmondták, hogy tőlük 50 méterre vezet majd az út, amely jelentősen ront az ott élők életminőségén, csökkenti az ingatlanok értékét. Bese Ferenc több esetben azt mondta, hogy ő, mint Soroksár polgármestere az ott élők érdekeit képviseli. Dunaharaszti polgármestere egyébként több esetben egyeztetett már a fővárosi kerület első emberével. Ezeken a megbeszéléseken a Millenniumtelepért Egyesület kéréseit is tolmácsolta Dunaharaszti vezetése.  Ezekről itt és itt írtunk bővebben.

(dho)