Még biztosan marad a beton terelő rendszer az 51-es főút és a 0-ás találkozásánál

//Berényi Attila
Képünk illusztráció, forrás: freepik / puishish
A közösségi oldalakon merült fel a kérdés, miszerint biztosan jó megoldás-e, hogy a képünkön is látható útszakaszon vaskos betonelemek foglalnak el egy sávot? Ez az útszakasz, amely éppen a körforgalom és a felüljáró előtt van, gyakran jelentősen túlterhelt, sőt rendszeresen beáll „mint a beton”. Megkeresésünkre a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Kommunikációs szolgálata válaszolt
A kérdéses útszakasz sárgával jelölve, forrás: Google

A kiadott közlemény szerint ezt a korlátozást, a helyi önkormányzattal egyetértve rendelte el Magyar Közút. A cél, hogy a közeli csomópont közlekedése biztonságosabbá váljon, és így megelőzzék a korábban megengedett, keresztező forgalom okozta baleseteket. Az új forgalmi rend bevezetése a Puskás Tivadar utcai csomópont körforgalmú csomóponttá történő fejlesztéséig biztosan érvényben marad, azon addig nem terveznek változtatni.

A Magyar Közút Kommunikációs osztályának válaszát alább teljes egészében közöljük.

„Dunaharaszti lakott területén kívül az 51-es főúton a Gábor Áron utca csomópontjában kialakított új körforgalmú csomópont megépítése kapcsán, annak elkészültét követően a helyi önkormányzattal egyetértve társaságunk a Puskás Tivadar utcánál lévő csomópontban a balra nagy ívű kanyarodást és az 51-es főutat keresztező irányt letiltotta.

Az intézkedés oka a csomópont közlekedésbiztonságának fokozása, a korábbi keresztező mozgások miatt rendszeres bekövetkezett balesetek megelőzése. Az új forgalmi rend szerint a szelvényezés szerinti jobb oldalon lévő iparterület Budapest felől jobbra kis íves mozgással, illetve a Baja felől az új Gábor Áron utcai körforgalmon keresztül, illetve az 5201 jelű útról közelíthető meg, az 51-es főúttal párhuzamosan futó ipartelepi Jedlik Ányos úton, ahonnan minden telephely elérhető. A balra kanyarodás letiltását a körforgalmat megelőzően előjelző tábla jelzi. 

Az útirányt tévesztők az M0-s autóúti csomópontnál a körforgalmú csomópontban visszafordulva tudják az iparterületet megközelíteni. Ugyanezen a területről az M0-s autóút a körforgalmon keresztül elérhető, Baja felé pedig minden csomópontban ki lehet hajtani. A szelvényezés szerinti bal oldalon lévő iparterület Baja felől jobbra kis íves mozgással, az M0-s felől pedig az új Gábor Áron utcai körforgalmú csomópontban megfordulva érhető el. Baja felé pedig az M0-s csomópontban lévő körforgalmon keresztül lehet eljutni.

Az új forgalmi rend bevezetése a Puskás Tivadar utcai csomópont körforgalmú csomóponttá történő fejlesztéséig érvényben marad. A körforgalmú csomópont megépítésig a balra kanyarodó mozgások letiltásával előkészítésre került az 51-es főúton az M0-s autóút irányába a két egyenesen haladó sáv kialakítása is.”