A szakember a Pesti Hírlapban közölt cikkében emlékeztet, hogy a mai H6-os ráckevei HÉV első szakaszaként 1887-ben nyílt meg. Mindössze 100 évvel később is azt tervezték, hogy a Kálvin térre kellene a vonalak végállomását vinni.
2020-ban járunk – írja Vitézy – de a végállomás azóta is a Művészetek Palotája mögött, a Közvágóhídnál van, távol a metróhálózattól, de még a nagykörúti villamosoktól is. A ráckevei és csepeli hévek – ellentétben a szentendrei és a gödöllői vonalakkal és a MÁV összes elővárosi vasútvonalával – máig nem érik el sem a belvárost, sem a metrót. Az utasok sebességkorlátozásokkal tűzdelt pályákon utaznak, az NDK-ból származó, nehezen megmászható, korszerűtlen vonatok 50 évesek – némelyik közelebb már a hatvanhoz.
A BFK vezérigazgatója emlékeztet, hogy a dél-pesti agglomerációban, Szigetszentmiklós térségében 30%-kal nőtt a lakosság lélekszáma az elmúlt másfél évtizedben, de ebből a HÉV utasszáma alig tudott profitálni. Csak autóból lett több, ami egész Budapesten dugókat és légszennyezést okoz. Csepelen és Soroksáron egész budapesti kerületek közlekedését látja el a két déli HÉV-vonal. Óriási barnamezős, felhagyott ipari területek állnak parlagon a Soroksári út mentén, melyekbe életet tudna lehelni a HÉV fejlesztése, áll a cikkben. A két vonal ma összesen 47 ezer utast szállít naponta – ez 108 ezerre, tehát több mint duplájára növelhető.
Az elképzelés szerint új, akadálymentesített járművekre cserélnék a jelenleg használt szerelvényeket, a vonalat pedig a föld alatt hosszabbítanák meg a Kálvin térig, így összekötve a hálózatot az M3-as és M4-es metró vonalával, a Boráros téren pedig a nagykörúti villamossal jelentene ez összeköttetést.
Vitézy szerint ez lenne egyben az „ötös metró” névre hallgató, évtizedes elképzelés első lépése, mely hosszú távon a déli HÉV-vonalakat a szentendrei vonallal a belváros alatt kapcsolná össze, új metrószerű összeköttetést létrehozva Budapest alatt.
Ez ugyan távlati terv, de a csepeli és ráckevei HÉV-ek fejlesztése a 2020-as évek egyik legjelentősebb budapesti fejlesztése lehet.
A vezérigazgató bejelentette, hogy még februárban megjelenik a pályázat a vonal építési munkáinak tervezésére, a MÁV-HÉV-vel pedig elkezdték az új vonatok beszerzését.
(via: pestihirlap.hu)