A térségben példa nélküli támogatás annál is inkább fontos, mert Magyarországon 110 ezer gyermek és diák részesül nemzetiségi oktatásban – közölte Soltész Miklós abból az alkalomból, hogy a kormány az idei tanévre is meghirdette a nemzetiségi pedagógusképzési ösztöndíjprogramot, írja az MTI.
Elmondta: a nemzetiségek országszerte 95 intézményt tartanak fenn, amelyek döntő többsége oktatási intézmény; továbbá számos, a nemzetiségek nyelvén oktató intézmény működik állami fenntartásban is.
Kijelentette: a kormánynak az a célja, hogy a pályán tartsa a nemzetiségi pedagógusokat, és segítse a nemzetiségi óvodapedagógusok, tanítók és tanárok képzését.
Ez utóbit szolgálja az ösztöndíjprogram, amelyre a tanévben mintegy 720 millió forint áll rendelkezésre – fűzte hozzá.
Soltész Miklós közlése szerint ez azt jelenti, hogy az eddigi 370 támogatott hallgató mellett további mintegy 500 hallgatóval tudják megkötni a tanulmányi támogatási szerződést. Azt szabják feltételként, hogy a hallgatók legalább annyi ideig dolgozzanak nemzetiségi óvónőként, tanítóként, illetve tanárként, mint ameddig az ösztöndíjat felvették – ismertette a politikus.
Ritter Imre, német nemzetiségi országgyűlési képviselő hangsúlyozta, a 2016-ban elindított, a nemzetiségi pedagógusokat, képzésüket támogató program célja a pedagógusok pályán tartása mellett új óvodapedagógusok, tanítók és tanárok képzése, illetve a képzés színvonalának emelése.
Ritter Imre ugyanakkor a problémák között említette, hogy ma a nemzetiségi pedagógusképzés 80-85 százaléka magyar nyelven folyik, és csak 20-25 százalékban az érintett nemzetiség nyelvén. Az a céljuk, hogy néhány éven belül ez az arány megváltozzon; ehhez is jelenős költségvetési forrást biztosít az állam – tette hozzá a politikus.