A középkori zeneelméleti írók jóval Arezzoi Guido előtt kidolgozták az octoechos elméletét, vagyis meghatározták a zene nyolc hangnemét (tonus) és hangvételét (ethos). Ezek együttesen jelképezik az egész világegyetem harmóniáját és harmonikus összefüggéseit. Ahogy van négy égtáj és van a négy szél, úgy van négy alaphang (ré, mi, fá, szó), ezek mindegyikére épül egy autenikus és egy plagális hangsor. Az autentikus hangsorok az emberi természet személyiségjegyeinek felemelésére irányul, a plagális sor az erények gyakorlását erősíti. Így az első a bátorság lelkületét adja szangvinikus természetűnek, hogy ingerlékeny jellemvonásából a jó kedély irányába fejlődjön; a második megadja ennek erényét: igazságosság. A harmadik a határozott és indulatos embert józanságra vezeti, a negyedik rámutat a gyakorlati erényre: mértékletesség; Az ötödik a higgadt és visszafogott embert magasztos célra irányítja, sikerélményre ösztönzi, a hatodik erényt ajánl: okosság, amely kiemeli a sikertelenségek szomorúságából; a hetedik kirángatja a tépelődőt búskomorságából és erőt ad neki küzdelemhez. Mindezek a dallami jellemzők a szentírási szövegekből fakadnak, azokból bontakoznak ki, a gregorián ének zeneszerzői csupán megtestesítették az Ige dallamát.
A nyolc hangnem valójában a teremtés, a világegyetem sóvárgása, amely visszhangozza magában Teremtője szavát és vágyakozik a beteljesedésre. A nyolc hangnem ezért körbe öleli az oltár keresztjét, rámutatva arra, hogy Jézus Krisztus keresztje az egész világ beteljesedésének sarokköve. Viszont egyben az is szóhoz jut, hogy a Kereszt Isten szeretetének olyan kifejezése, amely sokkal inkább kiindulópontja a nyolc hangnemnek: őáltala, ővele és őbenne veszi kezdetét a harmónia, amely az egyház liturgikus válaszában ölt testet.
A gregorián ének párbeszéd: Isten és ember; szöveg és dallam; érzés és értelem között.
W. A. Mozart kapcsán jegyzik fel a zenetörténészek: „minden művemet odaadnám, csak hogy elmondhassam, én vagyok a prefáció dallamának szerzője” – a gregorián dallamok földi zeneszerzői ismeretlenek számunkra, de ismerjük azt, aki számunkra énekel, aki énekli teremtésünket és megváltásunkat.