A kinyilatkoztatásban rejlő dallam (2)

//dr. Sztankó Attila
kep2-kotta-drSztankoAttila_vendegfoszerkeszto_20240929

kép forrása: dr. Sztankó Attila

A kinyilatkoztatás Isten szava, amelyet a Szentírás tartalmaz. Immár két évezrede sokan fűznek hozzá magyarázatokat. Van egy magyarázati stílus, amely viszont nem szavakkal, hanem a szavakat alkotó dallamból fakad – a gregorián, immár 1200 éve.

A gregorián ének a katolikus szertartások imáinak dallama. Az ima fogalma ebben az esetben nagyon tág: szentírási szakaszok, ezek liturgikus alkalmazása, utalások szentírási szakaszokra, reflexiók az Igére, az egyház imái: dicsőítés, áldás, kérés.

A gregorián dallamok zeneszerzői magából az Ige szelleméből indultak ki. A gregorián ének alapja az úgynevezett lectio divina, olyan szentírás-olvasási módszer, amely nagyon ősi, de a bencés lelkiség révén nagyon elterjedt. Három lépcsőfoka van: olvasás, elmélkedés, ima. Az olvasás célja, hogy az ember egyre inkább egyesüljön Krisztussal, a megtestesült Igével. A zeneszerzők tehát olvasták az Írást, ízlelték, hagyták, hogy hasson rájuk. Másodsorban elmélkedtek és tanulmányozták az egyházatyák gondolatait, magyarázatait. Ezt követte a hét szabad művészet tudáshalmazának felhasználása.

A középkor embere számára az alkuini oktatási rendszer adott kellő támpontot az összefüggések felismerésére. Olyan általános műveltségről beszélünk, amely az összefüggések végső Okára irányította figyelmét. A végső Ok (Isten) felé történő irányulás módszertana esetünkben a zeneszerzés emberi oldala. A megtestesült Ige a Szentírásból szól hozzánk, de embernek felfogható módon. Ennek kibontakoztatása megy végbe a grammatikában, amely magát a szót, a betűt, a szótagot tanulmányozza; ezt követi a retorika, amely az okok erejét kutatja és fejezi ki – megjegyezem, a kor retorikai jelzés eszköztára lett a gregorián neumáció (zenei lejegyzés) alapja; a dialektika mutatott rá az összefüggésekre, mégpedig következetes és helyes asszociációk révén.

A gregorián ének tartalmaz matematikai jelleget is, hiszen a hangközök és tónusok mérhető, kiszámolható egymáshoz való viszonyaként jelenik meg, de nem pusztán zeneként, hanem az Igére való tekintettel; a gregoriánnak van köze a geometriához is, mivel a zene – a változatosság művészeteként térben és időben szólal meg. De mi köze lehet a gregoriánnak az asztronómiához? Erre a cluny-i templom oltárt körülölelő oszlopfői adnak választ. A templom középpontja az oltár, amely fölött található az Üdvözítő keresztje. Az oszlopfőkön a nyolc zenei hangsor allegóriái láthatók.

(dr. Sztankó Attila)