Tilos a hókotrót előzni – hófúvások is jöhetnek!

//Berényi Attila
hokotro-elozes_magyar-kozut_20220122

Autópályán dolgozó hókotró. kép: Magyar Közút / Instagram

A Magyar Közút szakemberei folyamatosan, ütemezetten végzik az országos hálózaton a hóeltakarítási és síkosságmentesítési munkákat, áll a cég szerkesztőségünknek küldött közleményében.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. továbbra is 12 órás váltott műszakokban, minden rendelkezésére álló emberi és gépi erőforrásával a hóeltakarítási munkákon fog dolgozni. Ugyanakkor a szakemberek felhívják a figyelmet arra, hogy a 0-24 órás munkavégzésük mellett is, amíg az erősebb széllökések nem csillapodnak, több útszakaszon időszakosan télies útviszonyok mellett közlekedhetnek majd az autósok, mivel a burkolatról letakarított havat a viharos szél percek alatt visszahordhatja az úttestre.

A folyamatos közlekedés feltételeinek biztosítása érdekében előfordulhat, hogy biztonsági okokból egyes útszakaszokon a 7,5 tonnánál nehezebb járművek mozgását is korlátozzák majd, megelőzve az esetleges baleseteket és az azzal járó torlódásokat, hogy a közútkezelő gépei is folyamatosan tudjanak majd dolgozni.

Fontos tudni, hogy TILOS megelőzni a hókotrókat! A gyorsforgalmi utakon a hóeltakarítási és síkosságmentesítési munkákat konvojban végzik a szakemberek. Ilyenkor a belső sávban dolgozó jármű megy elöl, onnan ekézi a havat a külső sávba, ahonnan a mögötte jövő másik gép tolja le a havat az útról. A járművek között csak minimális távolság van, hogy a közlekedők ne kerülhessenek a járművek közé.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Magyar Közút Nonprofit Zrt. (@magyarkozut) által megosztott bejegyzés

A tiltás ellenére a Magyar Közút tájékoztatása szerint általános jelenség, hogy a KRESZ előírásai ellenére megpróbálják szabálytalanul megelőzni: vannak olyan autósok, akik beállnak a hátsó jármű szórásterébe, amely így nem tudja a teljes pályaszélességet síkosságmentesíteni, ugyanis ilyenkor adott esetben a szabálytalan jármű oldalát, elejét sózzák a gépek, nem az utat.

Az is általános tapasztalat, hogy a két konvojban haladó munkagép közé beállnak a szabálytalan autósok és utána már nem merik megelőzni az első autót, mert nem látják be a pályát a külső sávba ekézett hó, latyak miatt. Ugyanakkor, ha a két járműből álló konvoj hátul haladó teherautója megpróbálja kiengedni a beszorult járművet, akkor sokan megpróbálják követni a szabálytalankodó példáját és újabb autós állna be a munkagépek közé. Ezért is tartanak kis távolságot egymástól beavatkozás közben a járművek.

(Magyar Közút)