Az Építési és Közlekedési Miniszter és a főpolgármester abban állapodtak meg, hogy az állami HÉV-járműváltás projektje helyet cserélt a fővárosi közlekedési fejlesztésekkel az Európai Unió finanszírozási listáján. A HÉV-járműcsere és infrastruktúra-fejlesztés így átkerül a 2027-ben záruló Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) projektjei közé, írja a Népszava.
Az uniós RRF programban eredetileg 289 milliárd forint értékben, száz százalékos támogatású projektként szerepelt az 56 kilométer hosszú budapesti és környéki HÉV vasútvonal korszerűsítése és kapacitásbővítése. Ám ezt jelen állás szerint 2026 végégig végre kellett volna hajtani. Ezért történt az átcsoportosítás. A főváros számára rendelkezésre álló uniós források összege eléri a 172 milliárd forintot, míg az állam által tervezett elővárosi és budapesti közlekedésfejlesztésekre szánt keret meghaladja az 1000 milliárd forintot. Azonban Magyarország idén csak 920 millió eurót kap a helyreállítási alapból, emlékeztet a portfolio.
Az HÉV szerelvények annyira elöregedettek, hogy az üzemeltető már csökkentette is a járatszámot.
Jelenleg úgy áll a dolog, hogy a HÉV fejlesztés a 2021-2027 közötti uniós pénzügyi ciklus IKOP Plusz alapjának terhére valósítanák meg. Ennek elszámolásával ugyanis 2029-re kell végezni.
Karácsony Gergely főpolgármester facebook oldalán az egyességet kommentálva azt írta:
„A főváros segítségével újulhatnak meg az állami fenntartású HÉV-ek”
Eközben Vitézy Dávid, volt közlekedési államtitkár a mandíner oldalain közölt a témában cikket. A főpolgármesteri posztért folyó versenyben is valószínűleg szerepet vállaló szakember azt írja:
„Szép kis tánc ez, de a végeredménye mégiscsak az: a hévek öregednek tovább, a főváros hozzájut egy kis uniós pénzhez, amiből újabb belvárosi tereket csinosítgathat, a pénz nagy részét pedig Lázár János elviszi vidékre. Csepelen, Pesterzsébeten, Soroksáron, Békásmegyeren és az agglomerációban pedig minden marad, ahogy van.”
Közben a MÁV-HÉV Zrt. közösségi oldalán jelentette be, hogy kívül-belül felújították és visszatér a H6-os vonalra az MX/A típusú, 945-673-946 pályaszámú szerelvény. E szerkezetet 1977-ben helyezték először forgalomba és február 22-től ismét utasokat szállít.