Vitézy: ha lesz uniós pénz, elindulhat a HÉV fejlesztés is

//Tóth Gábor
h6_hev_felujitas_dho_20210604

Dunaharasztit elhagyó HÉV szerelvény. fotó: dho

Többek között közlekedésfejlesztésről, egységes busz-vonat bérletről, a HÉV felújításáról és így az 5-ös metró projektről is beszélt Vitézy Dávid a telexnek adott interjújában. A közlekedésfejlesztési államtitkár szavaiból kiderült, hogy az 5-ös metró projekt talán még 18 év múlva sem lesz készen.

Vitézy Dávid a lapnak adott interjújában kifejtette, hogy a HÉV-ek fejlesztése a külső szakaszokon 2026-ra befejeződhet, persze ennek az is feltétele, hogy Magyarország megkapja az uniós forrásokat. A projekt ugyanis szerepel hazánk helyreállítási tervében – ezt a projektet az ország nem tudja saját költségvetéséből kigazdálkodni.

A külső szakaszok egyébként a jelenlegi HÉV vonalak felújítását jelentik, azaz akadálymentes állomásokat, emelt sebességet, jobb kapcsolatrendszert.

A Csepeli és a Ráckevei HÉV fejlesztése része az 5-ös metró projektnek, azonban ennek teljes kivitelezése még jó ideig várat magára:

„Az 5-ös metró hosszú távú koncepciója az, hogy a szentendrei HÉV-et és a csepeli-ráckevei HÉV-et összekötjük a város alatt. Ennek a teljes belvárosi alagútja nemhogy 8, de 18 év múlva sem hinném, hogy meglesz, de ezt két éve sem gondoltam másként. Ettől még úgy kell tervezni ma, hogy 20 vagy 30 év múlva reális fejlesztések lehetőségét biztosítsuk, rendszerben gondolkodjunk, mert minden nagy kötöttpályás beruházás száz évre előre kötöttséget jelent.”

Vitézy azt reálisnak tartja azonban, hogy a felújítások és a Kálvin térig való, föld alatti meghosszabbítás építése meginduljon, és bizonyos szakaszai el is készüljenek.

A lap kérdésére az államtitkár elmondta, hogy a tömegközlekedésben úgynevezett moduláris jegyrendszer bevezetését tervezik. Ez azt jelenti, hogy átszállások esetében, akár más-más tömegközlekedési eszközöknél is, egy jeggyel lehet majd utazni. Ez az agglomerációban jelenne meg. Az egész országra kiterjesztenék viszont az ingázók számára bevezetendő bérletrendszert, ahol szintén egy vásárlással lehetne a napi átszállási lehetőséget megoldani.

(telex)