Karácsonyi kormányhatározat a dunaharaszti, gyalogos aluljáró építésről

//Berényi Attila
vasuti_sin_freepik_tbaodatui_20200417

Képünk illusztráció, forrás: freepik / tbaodatui

December 23.-án született az a kormányhatározat, amely a Budapest–Belgrád-projekthez kötődően felmerült települési igények megvalósításáról szól. A táblázatos rész mellett érdekes döntéseket tartalmaz a leirat is.

Még szeptemberben húzott le a kormány, összesen 130 fejlesztést. Ezek között szerepelt a BUBE-projekt települési igényeinek egy része is. Bár Dunaharasztit is elvetettek több fejlesztést, kettő azonban érvényben maradt. Ezek közül az egyik a Temető utcai közúti aluljáró tervezéséről, a másik a 156-os szelvényben lévő kerékpáros-gyalogos aluljáróról szól. Erről alábbi cikkünkben olvashat részletesen.

Ezeket a BUBE-fejlesztéseket húzta le a kormány Dunaharasztin

Nyilván a Temető utcai aluljáró építésének tervezése nem igazán jelent túl nagy esélyt arra, hogy az ténylegesen meg is valósul. Azonban a piac magasságába, a városvezetés által kért biciklis-gyalogos aluljáró létrehozása most új lendületet kaphat.

Nemrég egyébként a 24.hu foglalkozott azzal, hogy a Harasztin, a piac környékén élők, nagyon szeretnék ezt az átjárót, de helyben topog a megvalósítás.

A 2024. december 23-án kiadott Magyar Közlönyben azonban már ismét nevesítve szerepel a megvalósítandó fejlesztések között a gyalogos aluljáról. Persze az, hogy mikor állnak neki, az ebből a határozatból sem derül ki. Annyi biztos, hogy többletforrás bevonása mellett építenék meg, és ezt 2025-től és 2028-ig biztosítják. Korábban olyan információk keringtek, miszerint előbb befejezik a vasutat, aztán állnak neki a fúrásnak, építésnek. Tehát utóbbi infó sem biztos.

A fent említett kormányhatározat (1428/2024. (XII. 23.)) egyébként az 1. a) pontjában úgy fogalmaz, hogy az alap szerződés a műszaki tartalom tekintetében a megvalósítás időtartama nem módosul. A határozat az építési és közlekedési miniszter feladatává teszi, hogy tárgyaljon a kínai kivitelezővel ez ügyben. Összesen 7 hasonló beruházásról van szó, amelyek Dunaharasztin, Dunavarsányban, Délegyházán, Kiskunhalason és Soltvadkerten létesülnek majd, tehát ezek közül csak az egyik a harasztira tervezett aluljáról.

kép: Magyar Közlöny / 2024.12.23.

Az összköltséget a határozat

„… legfeljebb 25 736 996 US dollár összegnek megfelelő forint összegű támogatás…”

nagyságrendben határozza meg. A szöveg a legnagyobb összeget, 11 745 150 USD nagyságrendben 2026-ra írja elő. A határozat folytatásában már forintban szerepelnek a tételek. A lényeg egyébként az, hogy a kormány többletforrást biztosít ezekhez a beruházásokhoz. A pénzügyminiszternek kell gondoskodnia egyébként 11 milliárd 200 millió forint elkülönítéséről, míg az építési és közlekedési miniszter dolga az, hogy

„a megvalósítás alatt lévő beruházásokhoz szükséges források biztosítása érdekében gondoskodjon… 2. Vasúti fejlesztések jogcímcsoporton 6 000 000 000 forint többletforrás rendelkezésre állásáról.”

(Magyar Közlöny)