Az utazási iroda 2024 januárjára repülős utazásokat kínált egy sri lankai hotelbe, all inclusive ellátással. Az utazási iroda honlapján közzétett képeken a szálloda közvetlenül a tengerparton feküdt, lassan mélyülő hosszú, homokos partszakasszal, gyönyörű zöld pálmafás környezetben. Ezzel szemben a Sri Lankára megérkező utasok a helyszínen nem ezt tapasztalták. A tengerpart nem homokos, hanem hullámtörő kövekkel és drótkerítéssel lehatárolt, őrtoronnyal ellátott partszakasz volt. A szállodából a tengerpart nem volt közvetlenül megközelíthető, kerítéssel le volt zárva, és a sziklarész kifejezetten meredek lejárattal tette csak elérhetővé a tengert, áll a vádhatóság szerkesztőségünknek küldött közleményében.
Az utasok még helyben panaszt tettek, de elmondásuk szerint csak egy masszázst, illetve egy halvacsorát ajánlottak fel kompenzációként. Végül az utolsó napokra is csak felár ellenében ajánlották fel a szálláshely megváltoztatásának lehetőségét.
Érdemes tudni, hogy az utazási irodák által közzétett ajánlatokban, reklámokban szereplő képeknek különös jelentősége van a fogyasztói döntéshozatal során. A szállodákról és azok környezetéről készült fényképek kapcsán érvényesül egyfajta „lehorgonyzási hatás”, amely azt jelenti, hogy a döntés meghozatalakor az első vizuális információ esik legnagyobb súllyal a latba, míg a később kapott (esetlegesen írásbeli) információt – különösen, ha az ellentmond a látottaknak – az egyén kisebb jelentőségűnek értékeli. Így az utazási irodák által előzetesen bemutatott fényképek, tájékoztatások jelentős hatással van a fogyasztók döntéshozatalára.
Az ügyészség álláspontja szerint jelen esetben is az elsődleges vizuális információknak (fényképeknek) ellentmondó valós helyzet miatt az utazási iroda megtévesztő kereskedelmi gyakorlatot valósított meg, ezért az utasok a vonatkozó jogszabályi rendelkezések alapján kompenzációra lehetnek jogosultak, mivel – bizonyos kivételekkel – az utazási iroda felel akkor is, ha külföldi szolgáltató üzemelteti a szálláshelyet.
Ilyen esetben a törvény feljogosítja az ügyészséget, hogy a fogyasztók polgári jogi igényeinek érvényesítése érdekében képviseleti keresetet indítson a bíróságon. Ezt megelőzően lehetőség van úgynevezett perelhárító ügyészi felhívás benyújtására is, mely esetén a vállalkozásnak módja nyílik a jogsértés önkéntes megszüntetésére. A Pest Vármegyei Főügyészség élt ezzel a lehetőséggel, és felhívta az utazási irodát, hogy a honlapjáról távolítsa el azokat a fényképeket, amelyeken a sri lankai hotel homokos tengerparttal látható a sziklás tengerpart helyett. Továbbá felhívta arra is, hogy mindazon fogyasztók vonatkozásában, akik bejelentették a vállalkozásnál az utazással kapcsolatos kifogásaikat, nyilatkozzon, hogy elismeri-e a szerződésszegést. Az ügyészi felhívás eredményeképp az utazási iroda a honlapjáról eltávolította a sri lankai hotelre vonatkozó megtévesztő utazási ajánlatát (a teljes anyagot fényképekkel együtt), továbbá elismerte a szerződésszegést, és azt, hogy a fogyasztóknak nyújtandó esetleges díjengedmény, illetve további kártérítési tekintetében fennálló felelőssége kapcsán kimentési ok nem áll fenn.