A napokban véglegesítette az Európai Bizottság Magyarország módosított és kiegészített helyreállítási tervét, írja elemzésében a Portfolio. A lap felhívja a figyelmet, hogy dokumentum szerint a három elővárosi HÉV-vonal (H5 szentendrei vonal, H6 ráckevei vonal, H7 csepeli vonal) korszerűsítésére az uniós keretösszeg 698 millió euróról 515,6 millió euróra, azaz 182,4 millió euróval csökkent.
Mindez azt jelenti, hogy nekilátnak a korszerűsítésnek, csak szerényebb keretek között. A lap összevetette a tavalyi és a mostani tervezetet. Három műszaki vállalásban találtak különbséget:
- A tavaly ősszel vállalt 56 km helyett „csak” 46 km hosszúságban korszerűsítik a HÉV-vonalak pályáját és a villamos hálózatot. Az, hogy a 10 kilométeres különbség hol, melyik vonalon jelentkezik majd, egyelőre nem tudni.
- Az eredetileg vállalt 22 megálló és 11 állomás helyett „csak” 10 állomáson végeznek korszerűsítési munkálatokat, és akadálymentes megközelítést lehetővé tevő fejlesztéseket, de itt sem derült ki, hogy melyik az a konkrét megálló, ahol a fejlesztés elmarad.
- A 2700 darab P+R parkoló helyett most már csak kerek 1000 P+R parkolót vállal a kormány kiépíteni az egyes megállóhelyek környékén, és itt sem tudni az anyagok alapján, hogy mely megállóknál vágták vissza durván a parkolók számát. Eltűnt az a terv is, hogy elektromos töltőpontok létesülnének itt.
Továbbra is 1500 B+R kerékpártároló létesítése szerepel a tervezetben és 3 úgynevezett intermodális csomópont kiépítése valósulhat meg. Ez pont ugyanannyi, mint az eredeti tervben. Ezekben a megállókban közvetlen átszállásra nyílik majd lehetőség az autóbuszok és a HÉV-szerelvények között.
A lap kiemeli, hogy a HÉV felújítások konkrét ütemtervét is tartalmazza az elfogadott dokumentum. E szerint 2024. harmadik negyedéve végéig meg kell kötni a tényleges kivitelezési szerződéseket, 2025 végéig 50 %-os műszaki készültségben kell lennie a munkának, és 2026 június utolsó napjáig be is kell fejezni mindent. Ez a dátum egyébként szinte kőbevésett, mert az uniós helyreállítási alap csak olyan beruházásokra adható, amely eddig lezárul.
Az így felszabadult 182,4 millió euró nem vész el, hanem azt Budapest használhatja fel villamos- és trolibeszerzésre, illetve kapcsolódó infrastruktúrafejlesztésre. E szerint 51 darab új villamost vásárolhat a főváros, a trolikra nincs ilyen darabszámos kikötés. Az ezekhez szükséges fejlesztésekkel együtt minden munkának ebben az esetben is 2026 közepére le kell zárulnia, a járműveknek forgalomba kell állniuk.