A múlt hétvégén jelent meg a kormány oldalán az a rendelet módosítási tervezet, amely az úthasználati jogosultságok eddigi szabályait módosítaná. A társadalmi egyeztetésre 2023. szeptember 1-ig, azaz péntekig adtak időt. A csatolt hatásvizsgálat szerint a változtatásokkal évente 150,7 milliárd forint plusz bevétele lenne az államnak – vette észre a hvg.
Kibővítenék például az útdíjfizetés mellett használható utak listáját az alábbi szakaszokkal:
- az M0-s autóút M1 és M5, valamint M4 és M3 közötti szakasza,
- az M44-es a Lakitelek/Tiszakécske csomóponttól Békéscsabáig,
- az M30-as Miskolc észak és Miskolc dél közötti szakasza, az M6-os Bátaszék és az M6-M60 csomópont között,
- az M4-es Jászberénytől Abony-északig és Abony-kelettől Szolnok-nyugatig,
- és az M76-os Balatonszentgyörgytől Keszthely-Fenékpusztáig.
Az M0 esetében ez azt jelenti, hogy a teljes körgyűrű – mármint ami eddig elkészült belőle – fizetőssé válik. Ez a déli agglomerációban élőket érintheti hátrányosan. Azok, akik csak arra használták eddig az autójukat, hogy bejártak vele dolgozni a fővárosban, lényegében megúszhatták matrica nélkül az ingázást. Ez különösen azoknak fontos, akik egyébként leginkább a vonatot használták a munkába járáshoz, de az most ugye nincs. Így nekik jövőre plusz költséggel kell számolniuk, vagy áttérnek a HÉV vagy a Volánbusz adta lehetőségekre. Persze ehhez az is kell, hogy a tervezetet változtatás nélkül fogadják el.