A fővárost délről elkerülő, teherszállító vasútvonal épülhet

//Berényi Attila
Megosztás itt: print
Megosztás itt: email
A fővárost délről elkerülő, teherszállító vasútvonal épülhet
A közbeszerzési értesítőben már meg is jelent a fővárost délről elkerülő, teherszállító vasútvonal megvalósíthatósági tanulmányának pályázati felhívása.

A döntés-előkészítő dokumentumban Győrtől Ceglédig kell kijelölni a létesítmény nyomvonalát, írja a Magyar Nemzet. Az új cargokorridor a leendő Budapest–Varsó expressz pályája közelében fut majd a Dunántúlon.

A lap szerint a magyar vasúti hálózat Achilles-sarka a Déli összekötő vasúti híd és az odavezető vonalak. Az átkelő bővítése már az utóbbi hónapokban megkezdődött. Ám a fejlesztés célja az lenne, hogy a teherforgalom elkerülje a zsúfolt nagyvárosi környezetet.

A V0 Konzorcium 2012-ben már elkészítette a Budapestet délről elkerülő vasúti körgyűrű megvalósíthatósági tanulmányát. A dokumentumban hat lehetséges nyomvonal alacsony, közepes és magas műszaki szintű kiépítettségét vizsgálták meg, áll a cikkben. Akkor ebből a finanszírozás hiánya miatt nem lett semmi. Közben az Európai Bizottság tavaly decemberben közzétett Fenntartható és intelligens mobilitási stratégiájában a vasúti teherszállítás teljesítményének megduplázását irányozta elő 2050-re.

A mostani tenderkiírás szerint a

„V0″ Budapestet délről elkerülő teherforgalmi vasútvonal előkészítéséről (továbbiakban: Projekt) szóló Projekt célja, hogy MAGYARORSZÁG (és Európa) északnyugat – délkeleti vasúti szűk keresztmetszetét jelentő budapesti Déli vasúti összekötő híd tehermentesítésére egy fővárost elkerülő új, a Dunát keresztező országos közforgalmú, egybefüggő és villamosított vasúti kapcsolat (továbbiakban: V0) létesüljön, tervezetten 120–160 km/h tervezési sebességre.”

Az előkészítés alatt álló Budapest–Varsó vasút a tervek szerint a Dunántúlon Győr érintésével viszi el a pályát Pozsony közelébe. A Magyar Nemzet azt írja, hogy egy elágazással is számolnak Bécs felé, így itt lehetőség lenne a két nagy légikikötő Ferihegy és Schwechat közvetlen összekötésére. Tekintve, hogy a nagy sebességű vasút és a V0-s Győr és Székesfehérvár között egymás közelében haladhat majd, felmerülhet a közös hasznosítás.

(Magyar Nemzet)