A portfolio.hu azt írtja, hogy a korábban tervezett 61 milliárd forinthoz csoportosítottak át újabb 82 milliárd forintot. Ez utóbbi összeggel együtt a kabinet erre az évre 143,2 milliárd forintot tervez elkölteni a hivatalosan még a tervezési szakasz elején tartó beruházásra.
A Kínai kölcsönből finanszírozott fejlesztés – mely élénken érinti Dunaharaszti életét – hitel dokumentációjához állítólag nem lesz könnyű hozzáférni, mert 10 évre titkosítják, és a Kínai kormánynak is lehet beleszólása a dologba. Erről itt írtunk korábban.
A kínai Eximbankkal kötött megállapodás szerint a beruházás 85 százalékát hitelből, a fennmaradó 15 százalékot saját forrásból, önrész biztosításával finanszírozza a magyar állam. A portfolio.hu emlékeztet: a 700 milliárd forintra becsült építkezést kivitelező magyar-kínai konzorciummal tavaly tavasszal írták alá a vasútvonal korszerűsítésére vonatkozó szerződést. Ekkor vált nyilvánossá az is, hogy a Mészáros Lőrinchez köthető RM International Zrt. két kínai céggel konzorciumban nyerte meg a Budapest-Belgrád vasútvonal felújítására kiírt tendert.
A kölcsönszerződés aláírásáról itt írtunk korábban.
Pénteken egyébként Orbán Viktor miniszterelnök Belgrádban járt. A kormányfő – akinek szavait az mti idézte – a Budapest-Belgrád közötti vasútvonal építéséről úgy nyilatkozott, hogy az is gyorsuló fázisba lépett. „Mindenki láthatta, hogy a kínai áruk eljuttatása Európába a jövő egyik kulcskérdése, és a vasútvonal ennek a felgyorsítását segíti majd elő” – mondta.