Még a múlt hónap végén írt ki a Budapest Fejlesztési Központ az ötös metró első ütemének tervezésére szóló tendert. Erről itt írtunk korábban.
A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa (FKT) múlt heti ülésén megtárgyalta és jóváhagyta az ötös metró távlati koncepcióját, illetve az annak első ütemeként megkezdett hév-fejlesztési programot. Most a cég vezérigazgatója már a konkrét elképzeléseket vázolta. Vitézy Dávid közösségi oldalán ezt a következő évtized legjelentősebb, az agglomerációt is érintő hév fejlesztésének nevezte. Alább az elképzelések kivonatát közöljük.
A már rögzített műszaki tartalom szerint: a célok között van a H6-os ráckevei hév teljes felújítása, megállóinak akadálymentesítése, utastájékoztatás megújítása, az állomások környezetének rendezése, P+R parkolók létesítése, a vonalon a sebességkorlátozások megszüntetése és a sebesség emelése. Hasonló fejlesztés várható a H7-es csepeli hév vonalán is.
A tervben szerepel a H6-os ráckevei és a H7-es csepeli járatok – összefonódva – a Közvágóhíd állomástól föld alatt, Boráros téri megállással egészen a Kálvin térig történő meghosszabbítása, régi hiányt pótolva, új átszállási kapcsolattal a 3-as és 4-es metrókra, és ezen vonalak utasai számára végre megadva a közvetlen belvárosi kapcsolatot.
Vitézy facebookos értekezésében szerepel a H5-ös szentendrei HÉV modernizálása is.
Mindezek együttesen adják az 5-ös metróként emlegetett koncepciót. Ennek lényege a H5-ös, H6-os és H7-es hévek összekötése a belváros alatt, ezzel egy észak-déli, Szentendrétől Csepelig és Ráckevéig tartó gyorsvasúti rendszer létrehozása, melyen akár az Esztergom felől és Kunszentmiklós-Tass felől érkező MÁV elővárosi vonatok is közlekedhetnek majd a jövőben.
Az infrastruktúra-tervezéssel párhuzamosan hamarosan indul az érintett hév-vonalakra új, alacsonypadlós, klimatizált vonatok beszerzésének tendere is a MÁV-HÉV-vel együttműködésben.
A csepeli, ráckevei és szentendrei hév-vonalak fejlesztése Budapesten ma a legnagyobb közlekedési adósság – írja Vitézy.
A fő cél az, hogy versenyképesebb legyen a fővárosi és az elővárosi tömegközlekedés. A mai elővárosi vasúti utasszám ilyen fejlesztések révén akár meg is duplázható, és ehhez elengedhetetlen a hévek fejlesztése, fogalmaz a kormány alá tartozó Budapest Fejlesztési Központ vezetője.