Polgármesteri közlemény a buszközlekedést érintő panaszokról

//Berényi Attila
busz-paradicsomsziget_ventona01_dho_20221003

fotó: dho

2022. október 1-től módosult a Dunaharaszti helyi buszközlekedését ellátó Ventona Trans menetrendje. A változtatás után rengeteg panasz futott be szerkesztőségünkbe és a városházára is. Dr. Szalay László polgármester közleményben reagált a történtekre.

Több változtatást is átvezetnek az új menetrenden, miután sokan panaszkodtak a változtatások miatt. A városvezetéshez befutott észrevételekre részletesen reagált Dunaharaszti polgármestere friss, szerkesztőségünknek is megküldött közleményében. Ezt alább, változtatás nélkül közöljük:

Tisztelt Dunaharasztiak!

Október 1-jén lépett életbe a helyijáratú buszközlekedés új menetrendje, és ennek nyomán jónéhány felvetés, panasz jutott el az Önkormányzathoz, közvetlenül hozzám és jegyző úrhoz is. A szolgáltató Ventona Kft.-vel már a hétvégén elkezdtük ezeket átnézni, ma újra egyeztettünk, és a következő korrekciókról döntöttünk, ezek szerda reggeltől életbe is lépnek:

  • A korábban népszerű, Tesco-Némedi út-HÉV 6:30-as járatot a 6:18-as „helyettesíti” azzal, hogy bemegy a Bezerédi telepre, akárcsak a 7:00-ás, így az iskolásoknak több lehetőségük lesz;
  • A másik irányból (HÉV-Némedi út-Tesco) a 6:39-es indulása a fenti módosulása miatt 6:45-re változik;
  • A HÉV felől a Tesco felé a 15:32-es, a 15:47-es, a 16:32-es és a 18:02-es is érinti a Bezerédi telepet;
  • A Máv Alsó-HÉV-Határ út-Tesco vonalon a 13:35-ös járat 10 perccel később indul majd, azért, mert így a Kőrösi iskolából a 13:55-ös kicsengetés után induló diákok elérhetik a buszt, amúgy ez is bemegy majd a Bezerédibe.
  • A 7:05-kor a HÉV-től induló iskolajáratra az a panasz érkezett, hogy túlzsúfolt, de itt tudni kell, hogy két busz indul, az egyik – a kisebbik – megy le a Paradicsom-szigetre is, majd az Alsófalut járja, a nagybusz pedig a teljes iskolakört.

Ezek tehát a módosítások, a holnapi napon a letisztázott menetrendet kitesszük a honlapra, lehet, hogy még lesznek változások addig is; de fontosnak tartom, hogy megosszak Önökkel néhány információt a helyijáratú busz üzemeltetésével kapcsolatban:

Az, hogy a menetrend hogyan alakul, nagyban függ a külső körülményektől, hiszen van még néhány játékos a pályán. Elsődlegesen a HÉV és a MÁV, amiknek ha változik a menetrendje, nekünk is rögtön változtatni kell; ráadásul a vonatok ugye nem is járnak mostanában, ami a következőket okozta:

Megjelentek a HÉV-Dózsa Gy. út-Némedi út gerincúton a volánbuszok, ezekre sokan átszoktak, így jónéhány helyijárat üresen, vagy egy-két utassal megy, ez a mai üzemanyagárak és egyéb költségek mellett megengedhetetlen, ezért ritkítani kellett a járatokat;

A MÁV nem gondoskodott ugyanakkor a MÁV-Alsó vasútállomás környékéről utazókról, így az Önkormányzat saját erőből oldotta és oldja meg a vonatpótlást, csakhogy ez buszt és sofőrt von el a helyijárattól.

Fentieken túl igazodni kell a város több pontján fekvő iskolákhoz, amit megnehezít az a tény, hogy a szolgáltató hiába kéri a csengetési rendet, nem kapja meg, és a problémák később ebből adódnak, ráadásul nehéz egyszerre a HÉV-hez és az iskolákhoz is igazodni.

Teljesíteni kell olyan speciális igényeket is, mint a piac elérése szerdai napokon, az orvosi rendelő bekapcsolása a rendszerbe, ami egyébként kitérővel jár, és legújabban a Paradicsom-szigetet útba ejtő reggeli és délutáni járat. Mindezek nyilván menetidő-növekedést okoznak.

Ne felejtsük el azt sem, hogy a reggeli és a délutáni, legérzékenyebb órákban a Fő úton és a Dózsa-Némedi úton, főleg a lámpánál nagy a forgalom, sokszor dugó van, ilyenkor „minden borul”, hiszen a mi buszaink is ott állnak a kocsik között.

Tisztelt Dunaharasztiak!

Helyijáratú buszok üzemeltetése egy olyan kisvárosban, amilyen a miénk, masszívan veszteséges, senkinek nem éri meg, a helyi cég Ventonán kívül nem is érdekel senkit, ez minden pályáztatásnál kiderül. Egyszerűen nincs, nem lehet annyi utas, hogy ez másképp legyen. A Ventona veszteségét az állami támogatás messze nem rendezi, az Önkormányzat, mint megrendelő pótolja azt ki, úgy, hogy valamennyi nyeresége is maradjon a cégnek. Komoly – iparági – probléma az is, hogy kevés a sofőr, így hiába akarnánk több járatot, ha nincs, aki elvezesse. Mindezekre rakódnak az idei év brutálisan megnőtt üzemanyag- és egyéb költségei, mint karbantartás, alkatrész, bér-és járulékok, stb. Tudomásul kell venni, hogy a régóta változatlan jegy- és bérletárakon is emelnünk kell már, legkésőbb a jövő év elején.

Nem könnyű tehát a szolgáltatást fenntartani, és biztos az is, hogy nem tudunk minden egyes igényt kielégíteni. A panaszok nagy része a Bezerédi telep felől érkezett, méghozzá jogosan, remélem, hogy sikerült érdemben javítanunk a menetrenden, megteszünk mindent mi is, a Ventona Kft. is, hogy a helyijáratú buszok továbbra is közlekedjenek Dunaharasztin.

dr. Szalay László, polgármester

(dho)