dho.: Milyen tervei vannak az iskolának és Önnek a következő időszakra.
Karlné Purczeld Erika: Úgy vélem, hogy egy nagyon jól működő intézmény a Hunyadi János Német Nemzetiségi Általános Iskola, karakteres irányultsággal. Ez pedig a Német nemzetiségi oktatás – amelyhez a továbbiakban is ragaszkodunk, hiszen ez már 1970 óta hagyomány. Ráadásul a városban ez az egyetlen nemzetiségi oktatással foglalkozó iskola. Ezen fölül van egy angol orientáltságú osztályunk, és ezt is szeretnénk tovább erősíteni. Az informatika oktatás fejlesztésére szeretne iskolánk nagy hangsúlyt fektetni a következő időszakban is. Ide kapcsolódik, hogy a felső tagozaton szeretnénk kialakítani egy úgynevezett okos tantermet is.
dho.: Várható-e változás az oktatási módszertanban?
K.P.E.: A 2000-2021-es tanévben iskolánk a Komplex Alapprogram Módszertanát fogja beépíteni a pedagógiai munkába. A jelenleg elsőtől az ötödik évfolyamig tanuló diákjaink találkoznak ezzel először. Ennek lényege az élmény alapú oktatás és tanulás. Úgynevezett kooperatív technikák épülnek be a pedagógiai munkába. A szakkörök például átalakulnak, ez lesz a „Te órád”. Minden hét az osztályoknak egy közös beszélgetéssel indul, ami a ráhangolódást szolgálja. De lesznek különböző alprogramok, például a már említett digitális oktatás kiterjesztése. Lesz még mozgás alapú vagy életgyakorlat-alapú alprogram is. Tényleg az a legfontosabb, hogy a gyerekek élményeket kapjanak, és ezeken keresztül tanuljanak. Mindezekhez tanórán kívüli, délutáni tevékenységeket szervezünk. Pedagógus kollégáim módszertani képzéseken vettek részt, és még vár rájuk egy hasonló ismeret bővítési folyamat. Ennek köszönhetően a korábbi szakmai tudást felfrissítve, sőt jelentősen fejlesztve tudják oktatni a gyerekeket.
dho: Hogyan sikerült felkészíteni az iskolát a tanévkezdésre, figyelembe véve az új koronavírus járvány okozta kihívást?
K.P.E.: A fizikai felkészülés még jelenleg is folyamatban van, hiszen szeptember 1-jén indul a tanév. Az iskola elkészítette, az előírásoknak megfelelően a saját járványügyi intézkedési protokollját. Ezen felül mindenben felkészülünk a digitális oktatásra való esetleges átállásra is, de ne legyen rá szükség. Ez is a pedagógiai programunk része. Az óvintézkedéseket megtettük és fenntartjuk, az előírások betartására felkészültek a pedagógusaink és a takarító személyzet is. A tanévkezdés előtt is alapos fertőtlenítésen esett át az iskola, és később is meghatározott gyakorisággal végzik el a kollégák ezt a műveletet.
Én nagyon bízom abban, hogy a szülők is partnereink lesznek ebben a kihívásban! Gyermekeiket pedig otthon felkészítik, hogy az ilyenkor szükséges személyi higiéniai elvárásoknak megfeleljenek, azaz például gyakorolják az alapos és helyes kézmosási technikát. Ez mindannyiunk érdeke. Ám azon vagyunk, hogy a hagyományos oktatás minél tovább fenntartható legyen.