„Ez az ország közepe, logisztikai központja!” – interjú Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszterrel

//Berényi Attila
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter Dunaharasztin, a Coca-Cola üzemében, fotó: dho
Közel két évvel ezelőtt adott utoljára interjút lapunknak Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter. A tárcavezető a napokban a Coca-Cola új üzemcsarnokának és teljesen automatizált gyártósorának átadója alkalmából járt ismételten Dunaharasztin. A tárcavezetőt a térséget érintő legfontosabb témákról kérdeztük.

dho: Elsőként a Coca-Colával kötött úgynevezett stratégiai megállapodást a magyar kormány, sőt elsőként velük is újították azt meg. Miért fontos ez az országnak?

Sz. P.: Egy nemzetgazdaság erejét jól mutatja, hogy a nemzetközileg ismert és elismert vállalatok milyen hangsúllyal vannak jelen egy országban, ugyanis azok jelenléte referenciaként is használatos. Ma már versenyeznek a kormányok a beruházásokért, ugyanis egy-egy ilyen beruházásnak alapfeltétele az alacsony adó, a jó logisztikai háttér vagy az ahhoz szükséges munkaerő megléte. A Coca-Cola pedig egy ilyen, nemzetközi szinten elismert márka. Ha egy másik nagyvállalat is azt látja, hogy például a Coca-Cola jól működik Magyarországon, akkor nagyobb bizalommal jelennek meg a beruházásaikkal, így ez az üdítőipari cég már önmagán túlmutató jelentőségű hazánk szempontjából.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter Dunaharasztin, a Coca-Cola üzemében az új gyártósor átadóján, fotó: dho

„Ráadásul a Coca-Cola klasszikus példája annak, hogy a nagyvállalati siker hogyan jelenik meg a hazai kis- és közepes vállalatok sikerében, hiszen az alapanyagok kétharmada magyar beszállítóktól származik.”

dho: A Coca-Cola további fejlesztéseket is tervez Dunaharasztin, amihez a terület már rendelkezésére is áll. Számíthatnak további kormányzati támogatásra ezzel kapcsolatban?

Sz. P.: A beruházási versenyben mindig fontos érv, hogy az adott ország kormánya milyen támogatást tud biztosítani egy-egy vállalatnak, ez már a politika részévé vált. Tehát, ha mi nem adunk ilyen segítséget, akkor majd ad más, ezzel pedig elveszíthetjük az adott beruházást. Éppen ezért a ma átadott beruházáshoz is adtunk 738 millió forintnyi támogatást, és biztosítottam a Coca-Cola Magyarország vezetését, hogy természetesen a jövőben is számíthatnak a támogatásunkra, amennyiben úgy döntenek, hogy a még üresen álló területet beépítik vagy más fejlesztéseket eszközölnek, esetleg felvesznek új embereket.

Új, automatizált üzemcsarnokot és gyártósort avatott a Coca-Cola

dho.: A Coca-Cola fejlesztése további forgalomnövekedést eredményez majd az 51-es főúton, de itt van például a MARSO is, az eMAG logisztikai központja is üzemel már, és ott is további fejlesztések várhatóak. Ez az út már nem nagyon bírja el a forgalmat.

Sz. P.: A beruházási rekordok mindig újabb feladatokat hoznak magukkal. A munkaerő kérdése is ilyen megoldandó feladat, hiszen minél több vállalat van jelen nagy kapacitásokkal, annál több dolgozóra van szükség. A megnövekedő vállalati jelenlét egyben megnövekedő termelési és szállítási igényeket is jelent. Azaz nő a kamionforgalom, és a dolgozóknak is el kell jutniuk a munkahelyükre és onnan haza.

„Éppen ezért elkötelezettek vagyunk amellett, hogy az 51-es utat fejlesszük, legalább a megyehatárig. Másrészt pedig szeretnénk egy olyan körforgalmat létrehozni, amely megszünteti a keresztirányú terhelését.”

Mindkét fejlesztés esetében már lezárult a tervezési folyamat, a szükséges engedélyek beszerzése is elkezdődött. Ha lenyugszanak majd a háború okozta pénzügyi kihívások és ismét nyugodtan tudjuk tervezni a költségvetésünket, akkor azokat a beruházásokat, amelyeket kénytelenek voltunk leállítani, újra el tudjuk majd indítani.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter Dunaharasztin, a Coca-Cola üzemében, fotó: dho

„Nyilvánvalóan ez a térség azért is van magasan a preferencialistánkon, mert ez az ország közepe, a logisztikai központja.”

Tehát mindkét beruházás, a négysávosítás és a turbó körforgalom megépítése is (értsd: Paál László utca csatlakozása az 51-eshez – a szerk.) magas prioritással bír. Azon vagyunk, hogy amikor már rendelkezünk a szükséges forrásokkal, akkor mindkettő építése elinduljon.

dho.: Ha ezt leegyszerűsítem, akkor: nagyon jó lenne, ha lenne ez a két projekt, de most nincs rá pénz.

Sz. P.: Pontosabban: elvégeztük azt a munkát, amire eddig volt forrás, azaz a tervezést és az engedélyeztetést. A Külügyminisztérium az építésügyi tárcával együtt dolgozik a konkrét megvalósításról szóló előterjesztésen, amelyet hamarosan a kormány elé terjesztünk majd. A cél az, hogy minél előbb megkezdődhessen mindkét beruházás, ugyanis nagy szükség van rájuk.

dho: A Budapest–Belgrád projekt is érinti a térség mindennapjait. Nagyon alacsony a társadalmi támogatottsága ennek a fejlesztésnek, részben azért, mert mind az emberek, mind az önkormányzatok nagyon nehezen kapnak információt a fejlesztés aktuális állásáról.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter Dunaharasztin, a Coca-Cola üzemében, fotó: dho

Sz. P.: Ez is egy rendkívül fontos logisztikai beruházás, mivel a kínai exportőrök ezen az útvonalon szállítják a görögországi kikötőkből az Európába szánt termékeiket. De a kérdés az az, hogy ez a nagy mennyiségű áru hogyan jut el Nyugat-Európába.

„Tehát az összes ilyen harcias nyugati nyilatkozat ellenére a nyugat-európai országok és Kína gazdasági együttműködése rakétasebességgel halad előre.”

Mindannyiunk érdeke, hogy ez a szállítás vasúton és ne közúton történjen, hiszen gondoljunk bele, mi történik, ha az itteni logisztikai helyzetet még kiegészítenénk egy délről nyugati irányba történő szállítási igénnyel. Ez egy olyan vasútvonal lesz, amely két célt fog szolgálni: egyrészt a teherszállítást, másrészt a Budapest és Belgrád közötti, rövid menetidejű személyszállítást. A beruházást illetően nagyon fontos szempont a zajvédelem, mégpedig, hogy az itt lakók számára ez ne okozzon problémát, ezért itt a legmodernebb villanyvonatok járnak majd, amelyek a környezetet sem fogják terhelni.

Ami még Dunaharaszti szempontjából fontos, hogy 2024 elején elkezdjük tervezni azt az aluljárót, amely a Temető utcánál vezet majd át annak érdekében, hogy közlekedési szempontból a vasútvonal ne vágja ketté a várost.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter Dunaharasztin, a Coca-Cola üzemében, fotó: dho

dho: Mi a helyzet a HÉV fejlesztésével, amely ismét zöld utat kapott, ám kevesebb pénz lesz rá? Mi valósul meg az eredeti tervekből?

Sz. P.: Párhuzamosan fog zajlani a 150-es vasútvonal fejlesztése és a HÉV-rekonstrukciója is. Utóbbi kivitelezése, azaz a fizikai építkezés a jövő év végéig el kell, hogy kezdődjön. Mindez azt jelenti, hogy fél vagy egy éven keresztül együtt zajlik majd a két beruházás. A pontos műszaki tartalom az építésüggyel foglalkozó kollégák hatásköre.

HÉV felújítás: lesz pénz a munkára, csak kevesebb

dho: Mindez együttesen kemény jövőt vázol egy időre az itt élők elé közlekedési szempontból.

Sz. P.: Azok, akik azt szeretnék, hogy az 51-es út fejlesztése minél előbb meginduljon, ők egy újabb jó időszakként tekinthetnek erre.  Amit mi az Építésügyi Minisztériumban dolgozó kollégákkal együtt hivatkozási érvként fogjuk használni a kormánynak készülő előterjesztésünkben.

(dho)