A szemétszállítás többszereplős rendszerben működik jelenleg hazánkban. Csak a MOL-hoz tartozó MOHU jogosult bármilyen hulladék kezelésére az országban. A feladat elvégzését területileg osztja tovább cégeknek, amelyek alvállalkozókat is bevonnak a feladatba. Így volt ez Dunaharasztin és Dunavarsányban is. Itt a DTKH Duna-Tisza közi Hulladékgazdálkodási Nonprofit Kft-é a feladat, a tényleges hulladékbegyűjtést pedig Multiszint Kft. végezte el egészen 2024. december 31-ig. Az új év első napjától azonban változott a helyzet.
A szolgáltatóváltás már korábban tudható volt, és több felületen tájékoztatták a lakosságot, így mi is közreadtuk a DTKH erről szóló közleményét.
Az év első napján azonban sokak meglepődtek, hogy miután felébredtek pihenőnapjukon az előző éjszakai mulatozásból, még nem vitték el a megszokott hajnali időpontban tőlük a szemetet. A hulladék elszállítása egyébként megindult 2025 január első napján. Szerkesztőségünk elől nagyjából 10 óra körül ürítették ki az összes kukát.
Közben az is kiderült, hogy több munkavállaló munkaviszonya is megszűnt. A közösségi felületeken sokféle, ellenőrizetlen információ kezdett ezzel kapcsolatban terjedni, sőt aláírásgyűjtés is indult.
A Multiszint Kft. 2012 óta végezte a hulladékszállítást Dunaharasztin és Dunavarsányban, mondta el szerkesztőségünknek Molnár Zoltán céget birtokló társaság vezetője. A rezsicsökkentés bevezetésekor központilag rögzítették ezen szolgáltatás árait is, ami annyit tesz, hogy a korábbinál jóval alacsonyabb térítési díjakat állapítottak meg. A költségek emelkedése ellenére ezekkel az árakkal kellett kalkulálni a mai napig is. A fővállalkozó DTKH legutolsó ajánlata a Multiszint Kft. felé az volt, hogy még ezt az összeget is csökkentik 22%-al 2025-től, ám megemelt műszaki tartalom mellett. Ez 80-100 millió forintos veszteséget okozott volna a Multiszintnek, mondja a társaság vezetője. Tájékoztatása szerint bár próbáltak erről egyeztetni, ám valódi kommunikáció nem alakult ki az ügyben, a DTKH végül felbontotta a szerződést. Miután nem született egyezség a DTKH-val, a Multiszint tárgyalásokat folytatott annak érdekében, hogy a feladatot olyan szolgáltató vegye át, aki tovább tudja foglalkoztatni a dolgozókat és hasznosítja a járműveket, de ez az egyeztetés sem vezetett eredményre. Molnár Zoltán tájékoztatása szerint az így feladat nélkül maradt dolgozóikkal az év utolsó napján egyeztettek, egyesével. Mindenkinek felajánlottak más munkakört. Aki ezt nem fogadta el, azzal közös megegyezéssel szerződést bontottak. Az érintett dolgozók megkapják január havi fizetésüket, de munkát nem kell végezni a felmondási idő alatt. Illetve az érintettek cégnél eltöltött munkaidejét figyelembe véve 1-2 havi végkielégítést is biztosítanak számunkra.
„Durván 20 személy távozott a cégtől, és ők sem mind a Dunaharaszti régióból.” – hangsúlyozta Molnár.
A cégvezető kiemelte, hogy nem csak a dunaharaszti és dunavarsányi szerződésüket szüntette meg a MOHU által üzemeltetett rendszer, hanem a fővárosiakat is. A megmaradó eszközökkel, például a nagyértékű szemétbegyűjtő autókkal jelenleg nem tudni mi lesz, mivel az országban jelenleg nincs szükség rájuk, tehát vagy külföldön értékesítik, vagy mennek a bontóba.
A témában közleményt adott ki Dunaharaszti Város polgármestere is. Dr. Szalay László hangsúlyozta, a fennakadások miatt felszólította az új szolgáltatót, hogy városunkban a megszokott hulladékszállítási színvonalat biztosítsák.
Felvettük a kapcsolatot a DTKH Duna-Tisza közi Hulladékgazdálkodási Nonprofit Kft-vel is, több kérdésre várunk tőlük a témában válaszokat. Amint ezek rendelkezésre állnak, közreadjuk ezzel kapcsolatos cikkünket.