Részletes ismertető érhető el a H6 HÉV tervezett felújításáról

//Berényi Attila
h6_hev_felujitas_dho_20210604

Dunaharasztit elhagyó HÉV szerelvény. fotó: dho

A Pest Megyei Kormányhivatal közzétette a H6 HÉV vonal korszerűsítése kapcsán kiadott „környezeti hatásvizsgálati eljárás ügyében tartott közmeghallgatás” adatait. Átnéztük a nyilvánosságra hozott adatokat, válaszokat.

A Dunaharaszti Város hivatalos oldalán is olvasható közleményben szerepel a teljes eljárás dokumentációjának elérhetősége is. Ha kíváncsi a teljes adathalmazra, a tanulmányra és a lakossági kérdésekre adott válaszokra, akkor ide kattintva érheti el ezeket. A megnyíló oldal jobb felén lesznek a letölthető dokumentumok.

Összesen 3 lakossági levél szerepel a közmeghallgatás anyagában, azaz valószínűen ennyien éltek a kérdezés lehetőségével. Többen megkérdezték a hatóságtól, hogy valóban átkerül-e a Millenniumtelep megálló máshová. A válasz szerint délebbre kerül majd ez, Dunaharaszti északi határához közel. Itt P+R parkolókat (55 férőhely) is kialakítanak majd.

„A beavatkozás pozitív hatással lenne a Dunaharaszti északi részén kialakult új településrész közlekedésére. Az áthelyezett megállóhely ugyan a névadó Millenniumtelep városrésztől valamelyest távolabb kerülne, de még így is gyaloglási távolságon belül lenne az egész terület. Az áthelyezett megálló távolsága mindösszesen körülbelül 240 méter.”

Ilyen lesz a megújuló HÉV Dunaharaszti állomása

Megszűnne a Szent István utcai megállóhely, de létrejönne egy új az Orbánhegyi dűlő térségében (Hunyadi utca).

Egy másik lakossági kérdésre adott válaszból kiderül, hogy a HÉV felújítási munkálatainak kezdése, a források rendelkezésére állásától függően 2023 második felétől várhatóak, és a felszíni szakaszok esetében 2026 végéig be is fejeznék azt.

Sokakat érintő problémát vet fel az egyik kérdező, hogy ha a HÉV is leáll, és már nem működik a vasút (a Budapest-Belgrád-projekt munkálatai miatt) és épül majd az M0-ás felüljáró, akkor mindez milyen hatást gyakorol majd az itt élők közlekedési lehetőségeire. Az alábbi választ adta a hatóság:

„A kapcsolódó projektek együttes beruházását pontos építésszervezés hiányában még nem ismerjük, ez későbbi tervfázisban fog véglegesedni, függően attól is, hogy ténylegesen az egyes projektek mikor tudnak megkezdődni. Kiemelt szempont lesz az építésszervezés során, hogy a helyi és helyközi közúti forgalom a lehető legkisebb zavarással biztosított legyen.”

Megújul a H6-os HÉV – lakossági fórum Ráckevén

Szintén kérdésként fogalmazódott meg, hogy Dunaharasztin a Fő úti, jelenlegi szintbeli HÉV kereszteződés helyére tervezett szint alatti vonalvezetés (felül mennek majd az autók) mennyi idő alatt valósul meg? A válasz:

„Az 510-es út különszintű műtárgyának kialakításának pontos időigénye még nem ismert. A feladat összetett, a műtárgy építést megelőzően közműkiváltásokra is szükség lesz, amely különböző mértékű és idejű korlátozásokat is jelenteni fog. A teljes becsült építési idő nagyságrendileg 2 év.”

Arról nem tudott a válaszoló érdemi információt adni, hogy a munkálatok ideje alatt a pótlóbuszok hol közlekednek majd?

Érdekes egyébként, hogy a Környezeti hatástanulmány csak az egyik lehetséges variációként kezeli, hogy Soroksáron egyes szakaszokat föld alá vinnének. Ez is csak szakaszos, kéreg alatti vonalvezetést jelöl:

„Soroksár felső, Soroksár Hősök tere, valamint Szent István utca megállóhely kéreg alatt kerül kialakításra. (A Török utcától a pálya kéreg alá süllyed, majd a Vecsés útnál éri el ismét felszínt. A Gyáli patakot a nyomvonal felülről keresztezi, majd ismét kéreg alá süllyed és a Vadászkürt utcánál éri el újra a felszínt.)”

Korábban Soroksár polgármestere már azt közölte, hogy garanciákat kapott arra, hogy a föld alá viszik a HÉV-et. Erről már itt írtunk.

(dho)