Egyeztetés a H6-os HÉV felújításáról

//Berényi Attila
Megosztás itt: print
Megosztás itt: email
Egyeztetés a H6-os HÉV felújításáról
Dunaharasztiról 20 perccel rövidebb idő alatt lehet majd bejutni Budapest belvárosába, ha végeznek a H6-os HÉV vonal teljeskörű felújításával – mondta el a Vitézy Dáviddal, a Budapesti Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatójával történt egyeztetése után Pánczél Károly, térségünk országgyűlési képviselője, és Bóna Zoltán, parlamenti képviselő.

A H6-os HÉV vonala a közeljövőben teljes egészében megújul. A munkálatokról született kormányhatározat értelmében folyik a munka: ez jelenleg a tervezési szakaszban jár, hangsúlyozta szerkesztőségünknek Pánczél Károly. Az előkészítés alatt folyamatosan informálják a szakemberek az érintett települések polgármestereit és hátra van még a társadalmi egyeztetés is.

Jelen állás szerint 2022 második felében indul meg a kivitelezés. A felújítást a Budapesttől délre fekvő vonalszakasszal kezdik meg, ez azt jelenti, hogy Dunaharaszti térségében fut majd először új pályán a HÉV.

Pánczél Károly, parlamenti képviselő, Vitézy Dávid, BFK vezérigazgató, Bóna Zoltán, parlamenti képviselő
fotó: Pánczél Károly / facebook

A jelenlegi teljes vonal felújításához a mai számítások szerint három évre van szükség. Ha az ütemtervet tartják, akkor 7 év múlva pedig a H6-os HÉV szerelvényei már a Kálvin térig futnak majd. A fővárosi szakasz jelentős részét a föld alatt teszik majd meg a vonatok, azaz a Közvágóhíd megálló után metróként folytatja majd az útját a szerelvény.

Ennek előkészítése már meg is indult, jelenleg próbafúrásokat végeznek a szakemberek. Erről itt írtunk  korábban.

A politikus értékelése szerint a fejlesztés egy modern és gyors közlekedési folyosót nyit meg a főváros irányába a térségben élők számára. Dunaharasztiról 8 percenként indul majd szerelvény, ráadásul ez közvetlen összeköttetésbe kerül a metróhálózattal (M3, M4) és 4-6-os villamossal is. 20 perccel gyorsabban lehet majd eljutni városunkból Budapest belső kerületeibe.

forrás: Vitézy Dávid / facebook

Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója az egyeztetésen hangsúlyozta, hogy a jövő a kötöttpályás közlekedésé. Ráadásul ez a fejlesztés egy zöld, azaz környezetkímélő beruházás. Az egyébként is elektromos üzemelésű HÉV megújításával, a nagyobb kapacitás elérésével csökken a közúti forgalom és így az autók által okozott környezetterhelés, valamint kevesebb dugó alakul majd ki.

A megbeszélés során végigvették az összes érintett megállót is. Dunaharaszti esetében – Pánczél Károly tájékoztatása szerint – akadálymentes megállók létesülnek majd, korszerű utastájékoztatási rendszerrel. P+R parkolók épülnek (utóbbi témában korábban Dunaharaszti polgármestere is folytatott egyeztetést, erről itt olvashat). Megújulnak majd a buszmegállók is, ezzel segítve az utasok „ráhordását” a HÉV vonalra. Komoly változás várható a Dunaharaszti belterületén, a Fő úton található szerelő épület ügyében is. Ez sokkal kisebb lesz, ugyanis a szerelőműhely Szigetszentmiklósra költözik és városunkban járműtárolót alakítanak ki, azaz a csúcsidőszakban használt, kiegészítő szerelvények állomásoznak majd itt.

Az új vonalon új szerelvények is közlekednek majd, beszerzésük jelenleg is folyamatban van.

(dho)