Mobil mizéria

//Lengyel Zsuzsánna
okostelefonozocsalad_freepik_rawpixel_240923

képünk illusztráció, forrás: freepik / rawpixel

Az iskolai mobiltelefon-használat kérdése komoly vitákat vált ki világszerte, aktuálisan itthon is. Heves szócsata zajlik a virtuális térben a szabályozás életszerűsége kérdésében.

Ebben most nem kívánok állást foglalni, hisz nincs egyértelmű válasz. A kétségtelenül létező eszközhasználati előnyök és hátrányok sorolásánál fontosabbnak érzem egy kitapintható jelenségre ráirányítani a figyelmet, mely a gyermekeink személyiségfejlődését negatívan befolyásolhatja: a túlzott digitális eszközhasználat következtében kialakuló mentális problémák terjedésére.

Úgy vélem, hogy bár a gyermekeink oktatási intézményben töltik idejük egy nagy részét a tanév során, mégis, a család az elsődleges szocializáció színtere, ahol többek között az egészségviselkedési szokásaik is kialakulnak. A mobiltelefon túlzott használatának egyik legfőbb problémája lehet az, hogy könnyen elvonódik a gyermek figyelme a valós életfolyamatokról, virtuális térbe terelődik a kapcsolattartás a környezetével, akkor is, ha fizikailag közel vannak egymáshoz a fiatalok. A közösségi média, az online játékok sokuk számára túlzottan vonzóak. Ez hozzájárulhat a digitális függőséghez, ami fizikailag és érzelmileg is elmagányosíthatja a gyermekeinket. Csökkenhet a személyes kapcsolatokra fordított idő, romolhat a közös programok megélének esélye, s növekedhet a mentálisan magára maradó gyermek kiberzaklatásának veszélye is.

Mit tudunk ez ellen tenni? Nincs általánosan alkalmazható recept, de néhány dolgot megtehetünk. Mutassunk jó példát a mérsékelt eszközhasználattal, tanítsuk meg a gyermekeinket is az eszközök tudatos alkalmazására, s végül: töltsünk minél több időt együtt a „valós világban”.

(Lengyel Zsuzsánna)