Az élelmiszer-kiskereskedelmi szektort vizsgálják a magas élelmiszerárak miatt

//Berényi Attila
Képünk illusztráció. forrás: freepik
A Gazdasági Versenyhivatal vizsgálja az élelmiszer-kiskereskedelmi piaci szektort. Azt szeretnék tudni, hogy az élelmiszerárak kiugró emelkedésében közrejátszhatott-e versenyjogsértés vagy versenytorzulás - közölte a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a honlapjára felkerült sajtóközleményben. A szervezet a tejpiacon már vizsgálatot is indított, írja az MTI.

A hatóság kiemelte: az eljárásban számos élelmiszeripari termék árazási gyakorlatát tekintik át, külön figyelmet fordítanak a hatósági ársapkás termékek helyettesítőire, például egyes tejtermékekre. A közlemény szerint az elmúlt időszakban jelentős áremelkedés volt tapasztalható számos élelmiszer szegmensben, ami egyre nagyobb terhet jelent a magyar fogyasztók számára.

A GVH kifejtette: a vizsgálatok feltérképezik, hogy torzulhatott vagy korlátozódhatott-e a verseny a vizsgált termékkörök kiskereskedelmi piacain, vagy az értéklánc más szintjén, illetve felmerülhetett-e bármilyen jogsértés, amely versenyfelügyeleti eljárást alapozna meg a szektor valamely szereplőivel szemben.

A versenyhatóság többek között a piaci szereplőktől összegyűjtött információk elemzésével tárja fel a drágulás okait, hogy megtehesse a szükséges lépéseket az esetleges versenyproblémák kiküszöbölésére.

Elsőként a tejágazatot vették górcső alá. A témában kiadott másik közlemény szerint – amelyet szintén az MTI idézett – nagymértékben emelkedett a tej- és tejtermékek fogyasztói ára a közelmúltban, és ez a folyamat a mai napig is tart, miközben olyan jelzések érkeztek a versenyhivatalhoz, hogy a hazai termelő- és feldolgozó cégek beszállítói pozíciói gyengültek.

Megállapították: több tényező is közvetlen hatással volt a tejipari ágazat szereplőire és a fogyasztókra az elmúlt években, mint a világjárvány, az orosz-ukrán háború gazdasági hatásai, a termelési költségek növekedése, valamint a jogszabályi változások is.

A GHV szerint azonban indokolt vizsgálni, hogy az értéklánc különböző szintjein ezek a tényezők milyen mértékben fejtették ki hatásukat és mennyiben járulhattak hozzá a piaci szereplők közötti viszony átrendeződéséhez, vagy a termékkategóriákon belüli koncentráció átalakulásához, mint a sajátmárkás termékek arányának növekedése.

(MTI)