Hazánkban az kaphat védettségi igazolványt, aki vagy kimutathatóan átesett a koronavírus fertőzésen, vagy pedig legalább egy oltást már megkapott, bármelyik vakcinából.
A Magyar Közlönyben már meg is jelentek azok a szabályok, amelyek arról szólnak, hogy hová és milyen feltételek mellett mehetnek azok, akiknek van ilyen plasztik kártyájuk. Erről itt írtunk korábban.
Ha oltást kapott, akkor nem kell tennie semmit, mert az állam automatikusan postázza a plasztik kártyát.
Ám, ha mégsem érkezett meg, vagy megvan, de az azon található valamelyik adat nem jó, akkor ide kattintva érheti el az „ügybejelentő” felületet. Ha telefonálna, akkor a 1818-as számot hívhatja – ez elég hosszadalmas megoldás a tapasztalatok szerint. Személyesen a Kormányablakok valamelyikében tud intézkedni, ám itt kizárólag előzetes időpontfoglalással kezdhet neki a dolognak. Ezt azok is megtehetik, akiknek nincs ügyfélkapujuk. Ide kattintva kezdheti el az időpont foglalást.
Ha elveszett a kártya, vagy megsérült, akkor 3000 forintba kerül majd a pótlás. Ezt az összeget érdemes előre elutalni, mert az ügyintézéshez csatolni kell a kifizetésről szóló dokumentumot. A részletes leírást itt található meg.
Aki átesett a fertőzésen, az kérhet ellenanyag vizsgálaton alapuló védettségi igazolványt. Az ellenanyag-vizsgálaton alapuló igényléséhez olyan, az egészségügyi szolgáltató által kiállított leletre van szükség, amelyen szerepel, hogy „az igénylő szervezetében a koronavírus elleni ellenanyag jelen van.” Ez nagyjából 10 ezer forintba kerül, de nagyban függ attól, hogy melyik szolgáltatót választja és milyen sürgősen van szüksége a leletre.
A négy hónapig érvényes igazolvány kiállításának díja 3000 forint, amelyet átutalással lehet kifizetni, áll a Pest Megyei Kormányhivatal tájékoztatójában. Az igazolvány igényelhető elektronikusan, vagy a 1818-as telefonszámon. Utóbbi esetében általános tanács – írja az Ittlakunk.hu – hogy akkor érdemes próbálkozni vele, ha már egyébként is van „Telefonos azonosítás” és „Kapcsolattartási rendelkezés” funkció aktiválva az ügyfél nevén, egyébként bonyolult a folyamat.
Ebben az esetben is lehet személyesen intézkedni a Kormányablakok valamelyikében, de ehhez kell az időpontfoglalás. Ide kattintva kezdheti el az időpont foglalást.