Hogy van a kezed?

//Kormanik Andrea
Képünk illusztráció, forrás: freepik / jcomp
Szinte az összes olyan bőrprobléma, ami zavarni tud bennünket dehidratációra vezethető vissza, azaz kiszárad. Ha dehidratált lesz, akkor felborul a bőrfelszíni emulzió egyensúlya. Pedig mostanság a sok fertőtlenítés, állandó kézmosás alaposan kikészíti a kezet. Vendégszerzőnk, Kormanik Andrea írása.

A bőrfelszíni, úgynevezett hidrofil lipid egyensúlya garantálja, hogy ne száradjon ki a bőr és semmi se tudja irritálni. A savas közeg távol tartja és elpusztítja a kórokozókat, így segít megelőzni a fertőzéseket, gyulladásokat, allergiás reakciókat, a zsíros fázis pedig nem engedi elpárologni a bőrünk nedvességtartalmát, így elengedhetetlen a hidratált bőr, szép megtartásához.

Az elmúlt napok leggyakoribb kérdése ismét, a kézápolás volt. Hoztam néhány tippet és jó tanácsot, hogyan ápolhatjátok az állandó kézmosástól vagy fertőtlenítéstől igénybe vett kezeteket.

Első lépésként válassz magadnak egy hidratáló krémet vagy növényi olajat.

A krémek olajok és víz keverékei, könnyű őket alkalmazni, a bőrbe masszírozva gyorsan felszívódnak. Érdemes urea (INCI: urea) vagy tejsav (INCI: lactic acid) tartalmú krémeket választanod. Ezek a krémek könnyen használhatóak napközben, gyorsan beszívódik, hidratál.

A növényi olajokat pedig késő délután, este tudod otthon használni, akár filmezés alatt vagy lefekvés előtt, amikor hosszabb ideig a kezeden maradhat.

Ne csak a kézfejedet és a tenyeredet kend be, hanem a körömágyat és a körmöket is naponta minimum kétszer, de akár 5-6 alkalommal is!

Napközben gyorsan felszívódó krémekkel, este zsírosabb kenőcsökkel, növényi olajokkal.

Nem kell egyből egzotikus növényi olajokat vásárolnod, a konyhában használt, E-vitamin tartalmú, hidegen sajtolt tökmagolaj, lenmagolaj, repceolaj vagy olivaolaj használata is gyors megoldást nyújt.

Az egzotikus növények olajai közül jótékony hatású a magas E-vitamin tartalmú kakaóvaj, sheavaj, avokádóolaj, jojobaolaj vagy mandulaolaj.

Ha a nedves kezet növényi olajokkal, vajakkal kened be, gondoskodsz a szaruréteg hidratálásáról, miközben az olajok záróréteget képeznek a bőrön (néhány csepp olaj elegendő) az esti filmezés alatt vagy lefekvés előtt bekent kezedre húzz pamut kesztyűt. Igen, kicsit furcsa látvány a szobában kesztyűben üldögélni vagy ebben aludni, de hatásos.

Ha inkább patikai megoldások szeretnél, akkor is van néhány, könnyen hozzáférhető megoldás.

Unguentum hydrosum – az egyik legzsírosabb krém, viszont remekül, néhány nap alatt helyre teszi az igénybe vett bőrt. Nehéz lemosni, nem szívódik be a bőrbe.

Cremor aquosus és Unguentum hydrophilicum nonionicum (alias „mosdókrém”) – az arany középút, könnyedebb állagúak, könnyebben lemoshatóak, közepesen kiszáradt bőrre valók.

A táplálkozás nagyon fontos szerepet játszik abban, hogy szép legyen a kéz.

  • Számos tanulmány összekapcsolja a tejfogyasztást a gyulladásokkal/bőrirritációval.
  • A vércukorszint emelkedését okozó ételek (például a cukor, a fehér kenyér, a tészta) gyulladást okozhatnak.
  • A megfelelő rostbevitel elengedhetetlen: hozzájárul a bélrendszer egészséges működéséhez, elősegítheti a vércukorszint egyensúlyát és támogatja az emésztést. A rostban gazdag ételek között szerepel a bab, a lencse, a chiamag, a lenmagliszt és a teljes kiőrlésű tészta.
  • A vitamin bevitele létfontosságú, de érdemes, amit csak lehet, természetes forrásokból beszerezni, nem pedig tablettákból vagy kiegészítőkből.
  • A sötétzöld zöldségek, a paradicsom, bogyók, bab, alma, pekándió, szőlő, dió mind antioxidánsokban gazdag. Ezért pedig nagyon hálás a bőr.
  • Az egészséges zsírok (avokádó, dió, lenmag, olívaolaj, dióvaj) csökkentik a rossz koleszterinszintet és erősítik az immunrendszerünket. Az omega-3 zsírsavak (hal, lenmag, dió) támogatják a bőrünk rugalmasságát.

De nagyon sokat tehetsz a bőrödért az egyszerű vízzel is. Ez valóban varázslatos dolog, és nem hagyható ki a jó bőrápolási rutinból. Rendkívül látványos a különbség a megfelelően hidratált, és az elhanyagolt bőr között. Nem is beszélve az ivóvíz hihetetlenül nyilvánvaló egészségügyi előnyeiről, a fejfájások megelőzésétől kezdve egészen az energiaszint fokozásáig. Belülről alapozza meg nem csak a szépséget, de az egészséget is.

(Kormanik Andrea)