A napsütés cirógat, de karmol is! Jótanácsok napozáshoz a szakértőtől.

//Kormanik Andrea
Képünk illusztráció, forrás: freepik / serhii
Illetlenül hosszúra nyúlik a tavasz, és egyre többen lessük, hogy mikor bukkan elő a nap. Amint kisüt, sokan azonnal ki is csapják hab testüket, hogy szép barnák legyenek. Ám nem mindegy, hogy ezt miként teszik. Vendégszerzőnk, Kormanik Andrea írása.

Végre itt a karantén vége, és nyakunkon a nyár, nincs is jobb, mint kimenni a szabadba: kirándulni, sportolni vagy csak egyszerűen napozni. A napvédelem fontosságát azonban nem lehet elégszer hangsúlyozni, ugyanis bőrünk védtelen a káros UV-sugarak ellen. A túl sok napozás nem egészséges, kiszáradáshoz és leégéshez vezet, mértékkel és persze megfelelő védelemmel viszont kifejezetten egészséges. A barnaság ideje sosem járt le véglegesen, hol a világosabb, szeplős, hol a csokibarnára sült bőr a divat.

A napozás szabályait azonban mindig be kell tartanunk, ha el akarjunk kerülni a veszélyes mellékhatásokat, úgymint a bőr idő előtti öregedése, a ráncok, a foltok vagy a melanóma.

A barnulás képlete

A barnulás egyébként nem más, mint a szervezet védekező reakciója a nap káros sugaraival szemben. Ám nem minden ember bőre reagál egyformán a napfényre és képes azonos mértékben lebarnulni. Eszerint hat különböző bőrtípust különböztetünk meg.

Minél alacsonyabb úgynevezett fotótípusba tartozik valaki – különösen az első, második, harmadik –, annál magasabb fényvédelmet szükséges használnia.

Az első típus a tejfehér bőrű, gyakran vörös hajjal. Ő mindig leég, soha nem barnul, sok szeplője és anyajegye van. A második a halvány bőrű, szintén mindig leég, ritkán enyhén barnul és szeplősödésre hajlamos. A hármas típusnak enyhén barna bőre van, néha leég, de képes közepes barnaságra, van néhány szeplője. A négyes bőre soha nem ég le, mindig sötétbarnára barnul, és egyáltalán nem szeplősödik. Az ötös sötét bőre soha nem ég le, mindig nagyon sötét barna lesz, szeplő nála sosem fordul elő. Az utolsó, a hatos típusnak fekete bőre van és soha nem ég le.

Fényvédelem, és ami mögötte van!

Kiemelten kell védeni az arcunkat, nyakunkat, dekoltázsunkat és ajkainkat. Fontos a jó nappali és éjszakai krém, a vitamin- és antioxidánsbevitel. A bőr legfontosabb vitaminjai az A-, B-, C-, D- és E-vitamin, a krémek közül a hyaluronsavat, őssejteket és peptideket tartalmazót helyezzük előtérbe!

Mivel nyáron nagyobb mértékű az izzadás, így a fokozott hatóanyag bevitelre is gondolnunk kell! A napvédőkön a faktorszám azt mutatja, hányszorosára nő a bőr védekezőképessége a napozás alatt. A boltok polcain rengeteg extra magas faktorszámú naptej van, de fontos tudni, hogy elhanyagolható különbség van egy 15-ös és egy 40-es faktorú termék között: a kisebb faktorszámú 93-94 százalékos védelmet jelent az UVA és UVB sugarak ellen, a 40-es ennél alig nagyobbat, 97,2 százalékosat.

A napsugarak elleni védelem mellett fontos kérdés, hogy a naptejek felszívódásuk során milyen vegyi anyagokat juttatnak a bőrbe. A napvédő krémekben használt kémiai fényvédők tartogatnak számunkra veszélyeket.

Már a 90-es évek végén bebizonyosodott, hogy a kémiai fényvédő vegyületeink nagy része – annak ellenére, hogy önmagában a vegyület nem rákkeltő – UV sugárzás hatására rákkeltő vegyületekké alakulhatnak át.

Fizikai fényvédők

fizikai fényvédők azok, amik nem szívódnak be a bőrbe, hanem a felületén tapadnak meg, és visszaverik a káros sugarak zömét. A kémiai fényvédők ezzel szemben beszívódnak a bőrbe és elnyelik az UV sugarakat. A termékeken a titanium dioxide és a zinc oxide összetevőket kell keresni. A legbiztosabb, ha olyan készítményt választunk, amelyben mindkettő megtalálható, mivel együtt biztosítják a széles spektrumú védelmet.

Mivel a kémiai fényvédők beszívódnak a bőrbe, míg a fizikaiak nem, így ez utóbbi egészségügyi szempontból biztonságosabbnak tartott. Bárkinek, aki emiatt aggódik érdemesebb lehet fizikai fényvédőt választani, de két éven aluli kisgyerekeknek és terhes nőknek kifejezetten ezek ajánlottak. Fényallergia esetén pedig kötelező, hiszen ez esetben fontos, hogy a napsugarak egyáltalán ne érjék el a bőrt.

Léteznek természetes fényvédő anyagok is, íme a felsorolásuk, és a faktorszámuk:

  • Sárgarépa mag olaj: SPF 38-40
  • Málnamag olaj: SPF 28-50
  • Búzacsíra olaj: SPF 20
  • Avokádó olaj: SPF 4-15
  • Kókuszolaj: SPF 2-8
  • Olívaolaj: SPF 2-8
  • Kendermag olaj: SPF 6
  • Mandulaolaj: SPF 5
  • Shea vaj: SPF 3-6
  • Jojoba olaj: SPF 4

Többször ismételve felvitelüket, akadályozzák a leégést. A természet által nyújtott természetes kivonatok mellékhatások nélkül alkalmazhatók.

A bőr természetes védekezőképességét és a szabad gyöktől való védelmét a retinyl-palmitát (A-vitamin) és az E-vitamin is fokozza.

Az összes olyan bőrprobléma, ami zavarni tud bennünket, nyáron fokozódik, és ilyenkor romlik leginkább a bőr állapota. A pigmentfoltok megjelenése, valamint a laza, ráncos, dehidratált bőr kialakulása ellen ekkor kell a legtöbbet tennünk! A nap a rozaceas, érzékeny bőr állapotán is sokat ront. Elég egy nyaralás nem megfelelő fényvédelemmel, és olyan pigmentfoltok keletkezhetnek, aminek az eltüntetése akár hat-nyolc hónapba is kerülhet. Ha nem óvjuk a bőrünket, nyár végére ugyan barnák leszünk, de a bőrünk száraz, foltos és erősen dehidratált lesz.

Természetesen belsőleg is javíthatjuk napellenállásunkat antioxidánsban gazdag ételek fogyasztásával. Bőrünk abból áll, amit elfogyasztunk!

A bőrünk megvéd minket, a kérdés az, hogy mi megvédjük-e őt?!

Kormanik Andreával készült korábbi interjúnkat ide kattintva olvashatja.