Ideje átnézni az adóbevallás tervezetét

//Tóth Gábor
szja_nav_atnezes_hatarido_freepik_20200406

Képünk illusztráció, forrás: freepik / dho

Már két hete elérhető az szja-bevallás tervezete a weben. Ha már úgyis otthon van, érdemes összehasonlítani a munkáltatótól kapott igazolásokkal, és szükség esetén módosítani, áll a NAV szerkesztőségünkhöz eljutatott közleményében.

A jóvá nem hagyott tervezet – az egyéni vállalkozók, a mezőgazdasági őstermelők és az áfafizetésre kötelezettek kivételével – a május 20-ai határidő lejártát követően automatikusan bevallássá válik.

Aki olyan jövedelmet is szerzett tavaly, amelyről a NAV-hoz nem érkezett kifizetői adatszolgáltatás (például magánszemélytől ingatlan-bérbeadásából származó jövedelem), annak a bevallási tervezetet ki kell egészítenie.

Ha a bevallásban szerepel fizetendő személyi jövedelemadó vagy szociális hozzájárulás, és ezek összege nem több mint 200 ezer forint, akkor – egyéni vállalkozók és az áfás magánszemélyek kivételével – idén is kérhető, akár 6 havi pótlékmentes részletfizetés, amit a bevallásban (81. sor) kell jelölni. Az első részlet befizetésének határideje 2020. május 20.

Ha a tervezetben visszaigényelhető adó szerepel, akkor a visszautaláshoz meg kell adnia a bankszámlaszámát vagy a postai címét, attól függően, hogy miként szeretné visszakapni az adózó az év közben többletként befizetett adót. Ha tavaly több önkéntes pénztárnak is fizetett, a bevallásban kell jelölnie, hogy melyik pénztárhoz kéri a visszautalást.

Aki papíralapon adja be bevallását, alá kell írnia a főlapot, különben a bevallás érvénytelen.

Az szja 1+1 százalékáról mindenki nyilatkozhat akár a webes felületen, akár papíralapon, melyet postán is beküldhet a NAV-hoz. Ha a munkáltató vállalja a rendelkező nyilatkozatok összegyűjtését, akkor a munkavállalóknak a nyilatkozataikat május 11-éig kell átadniuk a munkáltatók részére.

Ha a bevallás tervezettel kapcsolatosan kérdése van, akkor arra gyorsan választ kaphat a NAV honlapján elérhető „Gyakori kérdések és válaszok az szja-bevallásról” című tájékoztató segítségével.

Az adóügyek döntő többsége elektronikusan is intézhető, ezért a hivatal kéri ügyfeleit, hogy válasszák az elektronikus vagy telefonos ügyintézését, elkerülve a személyes megjelenést és a sorban állást. A NAV Általános tájékoztató rendszere, a NAV Infóvonal a 1819-es telefonszámon ingyenesen hívható.

Ha az mindenképpen szükségesnek érzi a személyes megjelenést, foglaljon időpontot ide kattintva!

 

(NAV)